VO2 opptak test

Dette er ikke noe som er nødvendig for de som bare skal trene for å komme i bedre form, gå ned i vekt osv. Men som sagt har jeg en del mål jeg prøver å oppnå og da kan det være interessant å se hva maksimalt VO2 opptaket er nå og sammenligne senere for eksempel 6-12 måneder etterpå for å se om treningen har båret frukter. Jeg møtte opp NTNU for å gjennomføre testen å både gruet og gledet meg litt til å gjennomføre. Etter ca 10 minutter på mølla med hard løping hvor man starter rolig og øker intensiteten utover fikk jeg resultatet. Jeg var helt ferdig og følte jeg hadde tatt meg maksimalt ut, så jo nesten bare tåke rundt meg når jeg var ferdig. Resultatet ble 68 mL-kg-1min mens gjennomsnittet for min alder er 47 mL-kg-1min så jeg er faktisk veldig fornøyd! Mye bedre resultater enn forventet, ligger godt an i forhold til hva jeg trodde så dette er gode nyheter.

Dette er noe man også kan gjøre på mange av trenings studioene man må ikke dra på NTNU for å gjøre en slik test, det er heller ikke nødvendig for de fleste men om man er interessert i hvordan man ligger an eller har lyst til å ha en større oversikt over progresjon på trening. Har du lys så kontakt en treningsveileder eller en annen ansatt på ditt studio og forhør deg om de har denne muligheten eller så kan de eventuelt henvise deg til et sted som har disse testene som for eksempel en fysioterapeut.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *